Na nem valódi robbanásra kell számítani, csupán egy "robbantott ábrát" hoztunk létre a BS Spin nagydarab modelljének. Gyermeki vágyainkat is kiélve, alkatrészeire szedtük a 6000-es orsót. Nem kizárólag öncélú performansz ez, jó tudni, milyen alkatrészekből áll, és esetleges karbantartás, zsírozás hogyan lehetséges.
Az orsó még egyben, kicsomagolás után. |
Megszámoltuk a csapágyakat, és némi ismeretre tettünk szert a belső mechanika működése terén is. Lássuk hát, hogy érdemes belekezdeni!
|
A hajtókar eltávolítása után kezdjük az orsóház végén a kis takaró burkolat eltávolításával. Ez alatt rejtőzik egy csavar, mely a ház oldalát rögzíti.
Ahhoz, hogy az oldalborítást le tudjuk venni, először a rotort kell leszerelnünk. Csavarjuk ki a fékcsillagot, majd húzzuk le a dobot.
|
Előbukkan a rotort rögzítő csavar. Figyeljünk arra, hogy ez fordított menetes. A tengelyről húzzuk le a fogazott körlemezkét, és a csavaranyát. A Rotor máris lelazul.
|
A lehúzott rotor takarásában bújik meg a 4. oldalborítást rögzítő csavar. Így ehhez is hozzá tudunk férni.
|
Ahogy lekerül a borítás, meg is pillanthatjuk a belsejét.
|
A tányérkerék borításba rögzülő felén meg is pillanthatjuk az első golyós csapágyat. Alatta kis alátét található, ne hagyjuk el!
|
Következhet a tengely kiszerelése. A képen piros nyíllal jelölt csavar rögzíti a tengely belső felét a dobemelésért felelős szerkezeti egységhez. Ezt lazítsuk ki, és kihúzható a tengely!
|
Miután a tengely nincs útban, kivehető a tányérkerék is. Masszív, kopásálló alumínium ötvözet. Ennek kettős szerepe van. Egyrészt átviszi a hajtást a rotorra, másrészt a dobemelésnek is megadja a fordulatot. Itt már előbújnak azok a részek, ahol érdemes a zsírzást időnként ellenőrizni és pótolni, ha szükséges. Mi egy vadonatúj orsót szedtünk szét, de ha használtról lenne szó, akkor sötétebb, olajos elemek is láthatóak lennének. Ezt valami apoláris oldószerrel (pl. mosóbenzin) érdemes az újrazsírzás előtt letakarítani.
Az is láthatóvá válik, hogy a dobemelésért mindössze két mozgó alkatrész felel az orsóházban. A megoldás végtelenül egyszerű - ennek minden előnyével és hátrányával.
Az orsó nyakában található a visszaforgás-gátló szerkezet. Ennek szétszedése csak hibás működés esetén javasolt. Ha lehet úgy fogalmazni ez már egy kicsit szofisztikáltabb része az orsónak, csak az nyúljon hozzá, akik az átlagnál kicsit több technikai felkészültséget érez magában.
|
Ha a visszaforgás-gátlás nem működik, először a képen látható kis rugó helyzetét és állapotát ellenőrizzük, hátha csak ez a gond. Ha ez nincs a helyén , akkor a visszaforgás-gátló nem működik helyesen.
|
Beljebb csak akkor menjünk, ha muszáj! Jól nézzük meg a szétszedés előtt, mi hogy volt - ebből a szempontból is hasznos a fényképezés.
|
Íme maga a visszaforgás-gátló. Belül találhatók azok a kis hengerek, melyek szerepe kulcsfontosságú a helyes működésben. Ezek elmozdulnak kifelé, és biztosítják a rotor azonnali blokkolását. Gyakori hiba, hogy a túlzott zsírmennyiség, vagy, hogy a beöregedő kenőanyag nem engedi a hengereket szabadon elmozdulni. Ilyenkor az egész kimosása és újbóli zsírzása javasolt.
|
A nyakban található az egyik legfontosabb, és kopás szempontjából leginkább igénybe vett alkatrész, mely a meghajtást közvetíti a rotornak. Ez már bronzból készült, és külön csapágyazása van.
|
Ha az orsóházat kiürítjük, megláthatjuk a meghajtó tengely másik végződésén is a csapágyat, mely a házba illeszkedik.
|
Íme az orsó főbb összetevőire szedve. Valójában nem bonyolult szerkezet, és még a mérnöki munkákban járatlan felhasználó számára sem ördöngösség a szétszerelése. Viszont akiben szemerkényi kétség is van, vagy elakad menet közben, az mindenképp kérje ki szakember segítségét.
Forrás: EnergoTeam