Halban gazdag téli napok
Megjelent: 2012. január 13. | Forrás: Halmos Mihály

Előző horgászatunk színhelyére mihamarabb vissza kellett térni. A sügérek mellett a csukák indították be igazán a fantáziánkat és izzították fel pergető horgász vérünket. A korábban tapasztalt eseményekből levonva a konzekvenciát, új, a módszerhez speciálisabb felszereléssel és töretlen lelkesedéssel indultam útnak újra pár nappal később. Béla barátom ez alkalommal nem tarthatott velem munkahelyi elfoglaltsága miatt, így hát egyedül vágtam neki a jó fogással kecsegtető pergető portyának.

6 centis Mann’s gumik a legfogósabb színekben,
alul a kakukktojás, ő csak 4,5 cm.
Ha ez kellett a halaknak, hát megkapták

A téli köntösbe öltözött vízpart sápadtan fogadott, a kopár fák koronáin rezzenéstelen unottsággal foglalt még helyet egy-egy színes levél, az elmúlás jeleit mutatta minden a hamuszürke égbolt alatt. A keskeny csatorna sekély vize tükrét egy-egy megriadt hal loccsanása törte meg lépteim rezgése, vagy alakom feltűnése nyomán.
Előző horgászatunk helyszínén telepedtem le ismét, a táskákból hamar került elő a kellő figyelemmel összeválogatott felszerelés és műcsali készlet.
A peregető bot összerakása közben is kettős érzések kavarogtak bennem paradox módon, ellentmondásnak tűnt az, hogy csukát akarván fogva miért pont a Perch Blade mellé tettem le a voksot. A választ úgy tudnám megfogalmazni, hogy mivel már sokszor használtam ezt a botot, ismerem minden tulajdonságát. Érzékeny, cérnavékony tűspicce lehetővé teszi a legapróbb műcsalikkal történő horgászatot, az azokkal való tökéletes kontaktus felvételét, de gerincessége, és gyorsasága révén komoly erőkifejtésre képes, ha arra kerül a sor.
A botra 2000-es méretű Ryobi Arctica CF került, mely a maga kifogástalan minőségével tökéletes ergonómiát és összhangot teremtett a felszerelésnek. A levegő plusz 2 fokos hőmérséklete lehetővé tette a fonott zsinórt használatát, kedvenc vékony fonottam, az L&K került most is az ékszerként csillogó karbon berakásos fém dobra 0,08-as átmérőben.
Mivel az előző horgászat alatt, sőt azt megelőzően sem hoztak kapást a nagyobb méretű gumihalak, most is tudatosan választottam a 4-5-6 centis apró plasztikokból. A Mann’s-ek mellett az Energo Team újdonságai, a minőségi, lágy anyagú Wizard gumihalak foglaltak helyet. Tudatosan csukára készülve ez a kollekció máskor bolondságnak tűnt, de most más szelek fújtak, alkalmazkodni kellett a megváltozott igényekhez…

A 6-os gumik 1-es méretű E.T. Wizard jigekkel,
a 4,5 cm-es apróság pedig
az Eagle Claw 1/16-osával képezett igazán ütős egységet

Amíg először ki nem próbáltam a Wizard plasztikcsalijait, kételkedtem, hogy a tartalom is olyan minőségű-e, mint a dizájnos csomagolás. Az első teszthorgászat alatt elszállt minden kételyem; lágysága, tartóssága, ingerlő mozgással párosuló fogóssága minden várakozást felülmúlt.

A kis méretű Wizardokba teljes joggal fektettem ismét bizalmat

A Killer Shad természetes hatású fehérje mellé nem árt
beszerezni néhány futurisztikus színt is, sok üres bevontatás
után törhet meg a csend, ha ilyet húzunk el az orruk előtt…

A biztonságot jelentő wolframból készült csukaelőke most sem maradhatott el, csukára ugyanis kötelező használni, és tapasztalatom szerint a mohó sügért sem zavarja. Kapcsomba először a Wizard 5 cm-es fehér Killer Shad-ja került, könnyű, de feltűnő színűre festett Eagle Claw jigfejjel. Az első dobás a túlparti nádas előtt húzódó sügéres zónába juttatta a csalit, majd megvárva, míg feneket ér a könnyű plasztiktest, lassan, váltakozó ütemben, a talaj közvetlen közelében vonszolgattam, libbengettem visszafelé a csalit. Az első dobást kapás nélkül úsztam meg, de a másodikra már jött a jól remélt ütés. Kettőből egy, soha rosszabb kezdést…

Combos sügér tüntette el az öt centis gumihalat.
Elképesztő, hogyan tudják így behörpölni

A következő dobás lendületével ismét pontosan a nádfal előtti törés elé pottyant az apró csali. Tökéletes haltartó hely volt ez, ugyanis nem elég, hogy a nádnak köszönhetően búvóhelyet, takarást biztosított a halaknak, még törés is húzódott előtte, ami miatt sejteni véltem, hogy ott bizony komolyabb halak húzhatják meg magukat.
Apró pöccintésekkel, botspicc emelgetéssel terelgettem magam felé a csalit úgy, hogy a lehető legtöbb időt töltse a kívánatos helyen. Az egyik húzásba ismét éles, gyors ütéssel ragasztotta fel magát az újabb sügér.

Előző társához hasonlóan ő is szabadon távozhatott, persze
előtte visszavettem a legfogósabbnak bizonyuló gumihalamat

Gyors egymás után még két társa követte őt, akikről azt is hihettem volna, hogy ikertestvérek, olyan egyformák voltak.
Időnkét furcsa dolgokat láttam a túlsó nádfal előtti részen. Megesett, hogy 5 percen belül kétszer is valami, vagy valaki megmozdult a törés szélénél, s erre tenyeres keszegek menekültek hanyatt-homlok a víztetőn a csatorna közepe felé. Az ominózus helyre többször is rádobtam nagyobb, testesebb plasztikokkal, de teljesen reménytelenül, nem volt rá kapásom.
Pár méterrel lejjebb álltam, és próbaképpen feltettem a 4,5 centis gyöngyházfényű apró Mann’s-t. Fenékre süllyedése után azonnal indítottam, melyre határozott kapás volt a válasz, de a bevágás után ellenállás nélkül tekerhettem ki a csalit. A jighorogról lehúzott és fognyomokkal teletűzdelt gumihal elárulta a tettest, s azt is, hogy a csukák mennyire komolyan veszik a játékot. Gondoljunk csak bele, hogy ha egy húszdekás sügér torokra nyeli a gumit, akkor a csukának mibe kerülne hasonló módon eltüntetni a gumit. Na neeeem…, nagyon rafinált jószágok ám ezek, és akkor még finoman fogalmaztam.

Jól látható csukatámadás áldozatául esett a létező legkisebb,
4 centis Mann’s. Derékba kapta el, de nem akadt a jig

Kicsit vártam, és visszadobtam az újra feltűzött gumit. Talán pont az előző kapás helyén járhatta táncát a csali, amikor újra rándult kezemben a pálca. Erre azonban én is időben reagáltam, és bőven méretes csuka bukfencezhetett a zsinór végén. A fárasztást rövidre zártam, nem szerettem volna, ha hosszas csobogásával átrendezi a pályát.

Csukám szájzárat kapott, a világ összes
kincséért sem akarta volna elengedni a bébifalatot

A nyerő kis Mann’s ezt követően többször járt a jónak vélt helyen, de a halak gyanút foghattak, mert senki nem akarta a finom falatot. Csalit cseréltem, a Wizard 5 centis Killer Shad-ja került ismét zsinórvégre.
Nem sokat kellett küzdeni az újabb halért, az „új" csalira hamarosan megjött a jelentkező, egy jó másfeles csuka személyében. Erre aztán az alattam horgászó ismerős sporttárs is felfigyelt, érdeklődve jött közelebb, s követte nyomon a fárasztás eseményét.

Nem tehetek róla, imádon a Perch Blade-del fárasztani a csukákat

Amennyire lehetett, leálltam a partra,
hogy a csukát mihamarabb megragadhassam

Jól követhető volt az események alakulása,
a halaim mérete a fogások számával arányosan nőtt

Mielőtt azonban még elbíztam volna magam, a következő dobások csak egy méret alatti csukát hoztak. Az érdekes mégis az volt benne, hogy vízből való kiemelése után a csali szabadon fityegett, a harc hevében szájára tekeredett wolframszál fogta meg őt. Vagy ő saját magát.

Kis bohém csuka szembesült a rideg, hideg
és főként száraz valósággal, sajnos
természetéből adódóan máskor sem lesz óvatosabb

Helyváltoztatás mellett döntöttem. Ez ebben az esetben csupán abból állt, hogy pár méterrel lejjebb álltam a folyóparton. Így a kapások alatti szűk területet tudtam megvallatni a kis Wizard gumihallal. Az új hely nem kényeztetett el villámgyors kapásokkal, de gondoltam maradok még itt egy pár dobás erejéig. Végre aztán a süllyedő gumihalra kemény kapásom volt, jókorát rándult kezemben a könnyű felszerelés. A kis Arctica fékje is belenyekkent az akasztásba, de a hal nem lett meg, csalódottan tekertem fel a kint lévő zsinórt.

A puha plasztiktest le volt rántva a horogról,
közepe táján mély szabdalások árulkodtak a tettesről

Újra átbújtattam a csalit a horgon, még tartott egy kicsit, ha akarja, így is kelleni fog a csukának, márpedig én nagyon akartam.
Lassan, fel-fellibbentve táncoltattam, kínáltam fel, tényleg minden reményem, fohászom benne volt a mozdulatsorban, a felszerelésben és persze a halban. Mikor már azt hittem, hogy semmi nem lesz az egészből, és nem kapok új esélyt, akkor mégis bekövetkezett a csoda…
Erőteljes, dühös, igazi spiccre húzós rávágást közvetített a vékony fonott, s abban a pillanatban lendült kezemben a Blade nyele a bevágásra. Jó súlyban maradt bent a lendítés ereje, a feszes blank hajladozva követte a szép hal rohamait. A szomszéd pecás segítőkészen futott a merítőért, a bot hajlásából láthatta ő is, hogy elkél a kiemelő alkalmatosság. Mire visszaért, a hal (is) fáradni látszott, s bár újra keményen tiltakozott ellene, de végül a merítőben kötött ki a nap legnagyobb csukája.

Bejött a sejtés, ott lapultak a nagyok is

Nagyon örültem annak, hogy a napokkal korábban felvetett elmélet a gyakorlatban beigazolódott. Bizony ott voltak a csukák a sügérek (és a többi hal) mellett, de nem voltak hajlandóak azokat a standard méretű csalikat enni, amikkel az ősszel, meg az előtt fogtuk őket. A múlkorában ismét hallottam valakitől – mint már oly sokszor – a kis csali, kis hal „elméletet". Szó nem volt arról, hogy hangosan nevessek, de azonnal eszembe jutottak a tél eleji tapasztalatok…

Erőltetett búcsúmosoly csukamódra.
Nézzétek el neki, még gyakorolnia kell

MANNS SHAD

950 Ft

Részletek
Egyedi, trendi és fogós? Megérkezett a Salmo FWS és LBS!
Megjelent: 2024. március 06. | Forrás: Őze Dániel

2023 év közepén összeültünk Lukácsi Bélával és több beszélgetés és eszmecsere után, vallatva a műcsalis dobozainkat, megkerestük azt a rést és hiányt, ami hiányzott még az arzenálunkból és persze a kínálatunkból. Ezen ötletelések hamar grafikai munkába torkollottak, és a mai trendeknek és tapasztalatainknak hála, megszületett egy teljesen egyedi Salmo szín-páros, az FWS és LBS! Megannyi gyártó és megannyi műcsali elérhető manapság,...

Pergető előkék, máshogyan!
Megjelent: 2024. február 19. | Forrás: Lukácsi Béla

Ha azt mondom hogy pergető előke, akkor nagyon sokan gondolnak a különböző harapásálló előkékre, amelyek, elsősorban a csukafogak elleni védelmet szolgálják. Vannak azonban olyan előkék melyek, egy komplett rendszert alkotnak, vagyis, speciális helyzeteket oldhatunk meg velük. Egy hasonló előkéről már volt szó korábban, mégpedig a Tokyo Rigről, ez azóta óriási népszerűséget szerzett. Van ezenkívül több olyan előke is amely...

Tokyo Rig, a tök jó rig!
Megjelent: 2023. december 20. | Forrás: Lukácsi Béla

Iszapfelhő felett! A ragadozó halaink viselkedését szinte lehetetlen kiismerni. Vannak alap szituációk, mikor valamely helyen szinte biztos, hogy számíthatunk megjelenésükre. Ilyenek az ajkadók környéke, a kövezések vagy egyéb tereptárgyak, de beszélhetünk egyszerű homokredőről is. Aztán van amikor számunkra érthetetlen módon olyan helyen jelennek meg amelyre ritkán számítunk, például az iszapon.   Eleve az iszap réteg taszítja a...

Szeretnél több süllőt fogni? Megérkeztek a Seaguar Fluorocarbon zsinórok, egyenesen Japánból!
Megjelent: 2023. december 16. | Forrás: Őze Dániel

1971-ben a Seaguar feltalálta és létrehozta a szabadalmaztatott fluorkarbon zsinórokat, kifejezetten horgászzsinórok számára készült fluor gyantával. Ezek a Seaguar által gyártott és csak a Seaguar sorozatban használt exkluzív gyanták, valamint a Seaguar kizárólagos ellenőrzése a gyártási folyamat elejétől a végéig, biztosítják a legmagasabb fokú teljesítményt a vizen. Minden Seaguar termék egyedi formulával rendelkezik, és a kívánt zsinórjellemzőknek...

スピニングフィッシング - Megérkeztek a Ryobi pergető botok!
Megjelent: 2023. december 06. | Forrás: Őze Dániel

Hosszas várakozás és tesztelés után, végre a szezonra megérkeztek a sokak által keresett és várt Ryobi pergető horgászbotok! A szortiment első hírnökei a finomabb pergetést favorizáló horgászoknak nyújtanak kiváló minőségű alternatívákat kedvenc hobbijukhoz. Ezen új bot-sorból, először a Micro Power tagot vettem górcső alá, ami a puhább szájú halak, mint jász és domolykó pergetéséhez nyújt megoldást. Egy jó pergető botra érdemes várni,...

Harcsák a pockok nyomában.
Megjelent: 2023. november 01. | Forrás: Lukácsi Béla

Pockokat üldözve, avagy ne csak nézz láss is!   Van egy rággyálónk a mezei pocok "Microtus Arvalis" amely időnként nekünk horgászoknak és a harcsáknak igazi népünnepélyt hoz. Ez a speciális dolog sokak számára ismert de vannak akinek még mindig ismeretlen a téma. Azonban akik ismerik a jelenséget, annak kihasználásáról sem tudnak mindent.     Elsőként ismerkedjünk meg ezzel a kis rágcsálóval, sokan tévesen - sokáig Én is -...