Kóbor süllők nyomában
Megjelent: 2011. szeptember 28. | Forrás: Halmos Mihály

Semmivel össze nem hasonlítható, különös hangulata van az éjszakai wobblerezésnek. Amikor a város, falu fáradt népe aludni készül, mi, süllős-fejrázós tusákra vágyó pergetőhorgászok akkor mondhatjuk, hogy eljött az időnk. Ahogy lelki szemeink előtt, szelíd gondolatainkban a leszálló sötétség vonzza éhes tüskés barátainkat a víz felszíne, úgy kívánkozunk mi is a sötétbe boruló, gyanús loccsanásoktól hangos vízpartok varázslatos világába.

Napok, sőt hetek óta figyeltem már a vízállást, de a Medárd napi esőzések hatására csak nem akart megállapodni a kis folyó. Apadni, letisztulni látszó vize újra és újra áradóvá, zavarossá vált a már rendszeresen megérkező csapadék miatt. Július végére aztán hirtelen - ha kis időre is - megemberelte magát az időjárás, lehetőséget teremtve a rég várt wobblerezésre.
Késő délután indultam a folyóra gondosan összeválogatott, kedvenc Salmo wobblereimmel. Bár nem volt számomra ismeretlen a terep, szerettem volna még világosban alaposan feltérképezni a mederviszonyokat a kiszemelt szakaszon. Rég megtapasztaltam, hogy kis folyóvízen áradáskor a nagy tömegű víz levonulása rendesen át tudja rendezni a pályát, s ez által a korábban jónak vélt haltartó helyeket.
Könnyű és gyors akciójú hű társamat, a kettőhetvenes Excaliburt húztam elő most is tokjából. A kis méretű, 7 centiméteresnél nem nagyobb wobblerek használatához (is) őt tartom az egyik legideálisabb választásnak.

Az Excalibur IM 8-as blankja olyan tökéletesre sikeredett,
hogy bátran ajánlhatom a könnyű pergetés kategórián belül mindenfajta műcsalis horgászatra. Erős, gerinces bot, melyen
a legkisebb wobbler mozgását, veretését is maximálisan érezni
lehet

Botomra most egy igazi újdonság került, a japán Ryobi cég Arctica CF-je. A 4000-es méretű, 7+1 csapágyas modell légies könnyedségű futásával, a Zauber változatoknál már rég megszokott csúcsminőségű fékrendszerével a legjobb választásnak tűnt. Finom tapintású neoprén hajtókar-fogantyújáról társaimtól nagyon pozitív véleményeket hallottam már, de most én is komolyan elgondolkodtam azon, hogy miért kellett eddig nekünk az orsóinkon műanyagokat szorongatnunk. Tényleg elmondhatatlanul kényelmes.

Az Arctica CF nemcsak a tökéletesség határait feszegető mechanizmus, hanem külsőre is a legszebb orsók top háromjába benne van. Ami a dobot illeti, véleményem szerint ilyen igényességgel, ilyen szemrevaló darabot még soha nem gyártottak!!

Orsómat még előző este 0,10 mm-es EnergoTeam Power Braid teflonbevonatú fonott zsinórral töltöttem fel. Hiába, a nagyobb biztonság mellett a legjobb dobhatóságot, és azt a plusz feelinget, ami olyan jóleső érzés a pergetésben, a fonott zsinór adja.
Zsinórom, és a wobbler kapocs közé egy rövid, 15 centis Hard Mono harapásálló előkét kötöttem, elkerülvén azt a szomorúságot, hogy az esetlegesen beköszönő csuka magával vigye valamelyik wobbleremet.
Naplementéig még bő másfél órám volt. Öt centis Salmo Executort akasztottam a kapocsba, s már lendült is a part mellé közvetlenül, figyelve arra, hogy botommal terelve a betonozott parti kövezéssel párhuzamosan vezethessem a műcsalit. A méteres vízben, alig valamivel a talaj fölött járhatott a wobbler, amikor két, gyors egymás után következő kemény ütést közvetített a fonott zsinór. A második ütésbe viszont belegörbült az érzékeny pergetőbot spicce, olyan erővel vetette rá magát csalimra valaki, hogy bevágni sem volt időm. A sekély víz miatt hamar a felszínre tudtam hízni, s amint megláttam mérhetetlen öröm fogott el. Hiszen értetek jöttem, - kiáltottam oda a víztetőre kényszerített, fejét vadul ide-oda rázó süllőnek. Erejével hamar elkészült, már csak megfelelő helyet kellett keresnem a kiemeléséhez. A betonos, köves partszakaszt kikerülve, halamat a lapos parthoz húztam, ahol alányúlva kiemeltem a vízből.

Az egydobásos süllő… A csatában a hasi horgot kirázta magából, mikor kivettem, már csak a hátsó drilling egyetlen ága fogta.

Mivel egyik kedvencem a süllő,
különösképpen gyengéden bánok velük…

…gyors fotózás, horogszabadítás
után mehetnek vissza abajgatni a kishalakat

Visszaengedése után lázasan dobtam ugyanarra a helyre. A második dobásra egy nagyon vérszegény koppintást kaptam, de a bevágás után szinte azonnal leakadt a finoman kapó ragadozó. Csak sejteni reméltem, hogy az is süllő volt. Tovább kísérleteztem, s nem is hiába. Pozícióváltás után a lassan verető, ingerlően a talaj közelében vezetett wobbleremre ránehezedésszerű kapással jelentkezett egy kiló körülire saccolt csuka. Szegényt mire kivettem, alaposan felkorbácsolta a vizet, s nem is adott a hely több kapást. Ezt azonban egy cseppet sem bántam, hiszen az éjszaka jó süllős órái még előttem álltak.

Lanyha kapása ellenére tökéletesen akadtak a horgok.
A gyors műtét után ő is szabadon távozott

Folyásiránnyal lejjebb, egy kissé sekélyebb, tiszta aljú terepen folytattam a cserkészést. Már előző helyemről jól látható volt, hogy bizony itt valaki rendesen riogatja a kishalakat. Talán a negyedik dobás volt, mire megkaptam végre a várt kapást. Jó erőben küzdő csuka védekezési manőverei alatt hajlongott az Excalibur, a kissé lazábbra hagyott fék engedte, hogy a hal magával vigyen némi zsinórt a meglódulásai alkalmával. Nemsokára aztán elfáradt a tornában, s nyakon ragadhattam a zöld bundás tigrist.

Na még egy kicsit gyere közelebb…

A szép csukának nagyon örültem, egyre fokozódó kedvvel vártam az éjszakai folytatást. A nap már a Bakony dombjainak tetején pihent. Tovább dobáltam, s közben cserélgettem egyre csak a nyerőnek vélt wobblereket.

Skinner, Sting, Minnow, Executorok, és Frisky…
Az általam leggyakrabban használt Salmo-k

A kapocsban már szinte mindegyik fogósnak vélt wobblerem volt, de egyikre sem mutatkozott érdeklődés. Miután végigpróbáltam valamennyit, újra a kis favorit került fel. Igaz, hogy a legjobban, a sekély vízben az 5 centis Executort tudtam vezetni a fenék fölött abban a sebességtartományban, amikor még tökéletesen veret, de ugyanakkor nem akad le hasi horga a talajon felhalmozódott uszadékban. A második dobásra kapásom volt!

A kis Salmo Executor azonnal egy hallal
ajándékozta meg a bizalmat, amiért visszakerült a kapocsba

Kiló körüli kölyökcsuka töpreng azon, hogyan tévedhetett ekkorát

Halam szabadon engedése után elégedetten bandukoltam visszafelé a folyóparton, a süllőfogás helyszínére. Mire odaértem, a Bakony már eltakarta a Napot, egyre inkább a szürkeség kerített mindent hatalmába. Az addig lágyan lengedező szél is teljesen elállt, mérhetetlen nyugalom telepedett le a kis folyó partjára. Szerény vacsorám elfogyasztása igencsak jól esett, hátamat a meredek gátoldalnak támasztva pihentem kicsit, s vártam a folytatást.
Az első süllőgyanús kishal-spriccenést háromnegyed kilenc körül, tőlem balra, a part melletti sekély, köves részen észleltem. A felszíni, fürge mozgású, ezüstösen csillogó GoldStar Perch wobbler került zsinórom végébe. A parttal párhozamos dobás után nagyon lassú tempóban kezdtem a bevontatást. Körülöttem itt is, ott is süllős loccsanások törték meg a csendet. Éreztem, tudtam, hogy a kapás bármelyik pillanatban bekövetkezhet, hiszen műhalam a felszín közelben vadászó süllők zónájában járt. A második dobás tökéletesre sikerült, a part melletti ritka nádas előtt, azzal párhuzamosan tudtam elhúzni a wobblert. Alig tekertem párat az orsón, amikor éles ütést közvetített a vékony fonott. A másodperc töredéke alatt reagáltam egy kemény bevágással, melynek következtében kisebb süllő rázta fejét. Vadul a víztetőn védekezett, de aztán hamar kifáradt, s engedte, hogy magamhoz szelídítsem végre.

A kis wobbler VMC
horgai tökéletes
akadást biztosítottak

Felettébb érdekes, de a természetes mintázatú, ezüst testű, csíkos GS Perch főleg éjszakai horgászataim alkalmával adott halat

Szinte remegő kezekkel adtam vissza a süllőt a folyónak. A rablások töretlenül folytatódtak előttem, sőt tőlem jobbra, folyásiránnyal felfelé néha akkorákat durrant a víz, hogy majd kiugrott a szívem a torkomon. Halkan, nehogy gyanút keltsek, osontam odébb a hangos rablások irányába, majd foglaltam el helyemet egy meredek parti részen. Lágyan ejtettem be a wobblert magam elé, majd a felkapókar kézzel történő átváltása után komótosan terelgettem magam felé csalimat. Félúton járhatott, amikor finoman koppintott a süllő, de hiába vágtam be, nem akadt a horog. Második dobásomat üresen, kapás nélkül vontattam be. A harmadikra, vagy a negyedikre rendes, durranós kapás jött, s mivel nagyon is figyeltem, jókora akasztásban teljesedett ki az akció vége. Testesebb süllő védekezését koordináltam a tökéletes összhangban dolgozó pergető felszereléssel. Heves fejrázásokkal próbált szabadulni a parti sekély vízben, ezüstös teste drágakőként csillogott a sötét éjszakában.
Fejlámpám fényében fáradtan pihegett a fűben, majd megszelídülve engedte, hogy fényképet csináljak róla.

A vakuvillanás után kissé bódultan úszott ki kezeim
közül a szépséges süllő

Rablások csattanását már csak a távoli ártéri erdő irányából lehetett hallani, úgy látszik, a közelben táplálkozó tüskéshátúak az iménti fogással járó locsogást, zajongást már nem tudták elviselni. Kissé tétován álltam a parton, ujjaimmal türelmetlenül markolásztam orsóm hajtókarját, miközben a magas fák irányából szűrődő hangokra füleltem. Hamar lenyugtattam magam, elég volt mára a kalandból.
Az éjszaka neszei az idő múlásával felerősödtek a hazafelé vezető úton. A magas töltésen, a gát tetején rókapár lopakodott előttem a vadászat ösztönétől hajtva, a közeli erdőből bagolyhuhogás hallatszott. De mindezt elnyomták az álmos fejemben zúgó süllős-fejrázós loccsanások…

KAMASAKI PERCH WOBBLER

790 Ft

Részletek

SALMO EXECUTOR

3 790 Ft-tól

Wizard Spin Blade - megújultak a pengék!
Megjelent: 2024. május 25. | Forrás: Lukácsi Béla

A horgászat fejlődése során, vannak olyan dolgok, amelyek soha nem mennek ki a divatból. Ha egyszerűen csak jó valami, akkor ahhoz nem kell sok mindenben hozzányúlni. Így történt ez az L&K botokkal is, amelyek minimális ráncfelvarrás után Wizard ruhába öltöztek. Régi kedvenc, új köntösben. Nem titok, hogy az egyik legkiválóbb és legendásnak mondható széria a Spin Blade, nem véletlenül, hiszen eleve olyan bot került ki Lukácsi Béla kezei közül,...

Egyedi, trendi és fogós? Megérkezett a Salmo FWS és LBS!
Megjelent: 2024. március 06. | Forrás: Őze Dániel

2023 év közepén összeültünk Lukácsi Bélával és több beszélgetés és eszmecsere után, vallatva a műcsalis dobozainkat, megkerestük azt a rést és hiányt, ami hiányzott még az arzenálunkból és persze a kínálatunkból. Ezen ötletelések hamar grafikai munkába torkollottak, és a mai trendeknek és tapasztalatainknak hála, megszületett egy teljesen egyedi Salmo szín-páros, az FWS és LBS! Megannyi gyártó és megannyi műcsali elérhető manapság,...

Pergető előkék, máshogyan!
Megjelent: 2024. február 19. | Forrás: Lukácsi Béla

Ha azt mondom hogy pergető előke, akkor nagyon sokan gondolnak a különböző harapásálló előkékre, amelyek, elsősorban a csukafogak elleni védelmet szolgálják. Vannak azonban olyan előkék melyek, egy komplett rendszert alkotnak, vagyis, speciális helyzeteket oldhatunk meg velük. Egy hasonló előkéről már volt szó korábban, mégpedig a Tokyo Rigről, ez azóta óriási népszerűséget szerzett. Van ezenkívül több olyan előke is amely...

Tokyo Rig, a tök jó rig!
Megjelent: 2023. december 20. | Forrás: Lukácsi Béla

Iszapfelhő felett! A ragadozó halaink viselkedését szinte lehetetlen kiismerni. Vannak alap szituációk, mikor valamely helyen szinte biztos, hogy számíthatunk megjelenésükre. Ilyenek az ajkadók környéke, a kövezések vagy egyéb tereptárgyak, de beszélhetünk egyszerű homokredőről is. Aztán van amikor számunkra érthetetlen módon olyan helyen jelennek meg amelyre ritkán számítunk, például az iszapon.   Eleve az iszap réteg taszítja a...

Szeretnél több süllőt fogni? Megérkeztek a Seaguar Fluorocarbon zsinórok, egyenesen Japánból!
Megjelent: 2023. december 16. | Forrás: Őze Dániel

1971-ben a Seaguar feltalálta és létrehozta a szabadalmaztatott fluorkarbon zsinórokat, kifejezetten horgászzsinórok számára készült fluor gyantával. Ezek a Seaguar által gyártott és csak a Seaguar sorozatban használt exkluzív gyanták, valamint a Seaguar kizárólagos ellenőrzése a gyártási folyamat elejétől a végéig, biztosítják a legmagasabb fokú teljesítményt a vizen. Minden Seaguar termék egyedi formulával rendelkezik, és a kívánt zsinórjellemzőknek...

スピニングフィッシング - Megérkeztek a Ryobi pergető botok!
Megjelent: 2023. december 06. | Forrás: Őze Dániel

Hosszas várakozás és tesztelés után, végre a szezonra megérkeztek a sokak által keresett és várt Ryobi pergető horgászbotok! A szortiment első hírnökei a finomabb pergetést favorizáló horgászoknak nyújtanak kiváló minőségű alternatívákat kedvenc hobbijukhoz. Ezen új bot-sorból, először a Micro Power tagot vettem górcső alá, ami a puhább szájú halak, mint jász és domolykó pergetéséhez nyújt megoldást. Egy jó pergető botra érdemes várni,...