Mindenhol jó, de a legjobb a Gaján
Megjelent: 2012. január 09. | Forrás: Halmos Mihály

A mára szállóigévé érett kijelentést - melyet jelenlegi íráson címének választottam – Béla barátom intézte hozzám köszönés képpen azon a napon, mikor egy közös horgászat megbeszélése után meglátott a fagyos szürkeségben kedvenc folyócskánk partján. Derültsége, jókedve egy pillanat alatt zökkentett ki a felszerelés összerakásának monoton folyamatából. Az arcán terpeszkedő széles mosoly sok mindenről árulkodott, megelőzve a kérdéseimet vágott a közepébe mondandójának.

Magányos portyáim alkalmával szeretem, ha megjelenik
a csorda valamelyik kanyarban,
persze csak akkor, ha ellentétes oldalon vagyunk

Mint megtudtam tőle, korábban ott volt már a megbeszélt helyen, s így volt ideje érkezésem előtt alaposabban feltérképezni a terepet. Több szép sügér mellett egy csukát is fogott, miközben apró plasztik csalikkal vallatta meg a csatorna ismerős szakaszát. Béla jókedve hamar rám ragadt, s bíztam benne, hogy a derű mellett cimborám szerencséje is mellém szegődik majd.

Mikor éppen végeztem felszerelésem összeállításával és a műcsali kiválasztásával, megjelent a szomszédos tehenészeti telep apraja-nagyja. Lassú, komótos léptekkel haladtak felfelé a folyóparton, miközben a parti vegetáció még éppen zöldellő részeit majszolták unalmasan.

Az utóbbi hetekben a közepes méretű gumihalak, vagy twiszterek nem hoztak már jó eredményt. Elsősorban ezért, most kis plasztikokkal szerettem volna riogatni az enyhe sodrásban megbújó ragadozókat, s ennek megfelelően alakítottam a felszerelésemet is hozzájuk. Ilyen műcsalikhoz előszeretettel használom a rövidebb pergető botokat, az E.T. Zander Jig-et 210-es hosszban pont erre találták ki. A kisméretű, 2000-es Ryobi Zauber tökéletes egyensúlyt teremtett a botnak, fém dobján feszülő 0,08-as L&K fonott zsinór pedig szintén jó választásnak tűnt az érzékeny felszereléshez. Ezzel az összeállítással az volt a célom, hogy finomabbá, érzékenyebbé tegyem a horgászatot, a csalivezetést, s a hőn remélt kapásokra kellő gyorsasággal reagálhassak.

A Zander Jig a maga 129 grammjával és rövid
nyélkiképzésével lehetővé teszi, hogy a felkínált csalit
csuklóból mozgatva, aprókat „pöcögtetve" kínáljuk fel.
A 8+1csapágyas kis Zauber a nagy hidegben is tökéletesen működött, hangtalanul tette a dolgát, ahogyan mindig is szokta

Vékony wolframszálból kötött rövid előkét iktattam be a főzsinór után, a gyorskapocsba pedig - elsősorban sügérre számítva – a Salmo legkisebbjét, a Tiny-t akasztottam. Apró, gyors veretését tökéletesen közvetítette a vékony fonott a spiccen keresztül. Céltudatosan a túlsó part előtti nádas elé dobáltam, ahonnan is útjára indítva, keresztbe tudtam húzni a folyócska teljes szélességében a wobblert. A számításom bejött, alig néhány kísérletet követően hevesen védekezett az első sügér a horgon.

A mohó kis ragadozók az esetek
többségében olyan vehemenciával rontanak a csalira, …

…, hogy a bevágás teljesen feleslegessé válhat,
pláne fonott zsinór alkalmazásánál

Béla barátom mindeközben egy tőlem távolabbi beállóban tette a dolgát, hangtalanul. Már éppen kiabálni akartam neki, hogy megkérdezzem, mi lelte, amikor is megjelent előttem egy szép sügérrel. A hal szájából alig látszott ki a kis plasztikcsalija.
-Már fogtam egyet – jelentettem ki büszkén. Ő ezt egy visszafogott ühümmel nyugtázta, majd visszakérdezett, hogy egyet?
Szemöldököm állásán láthatta a bennem megfogalmazódó kérdőjelet, mert máris kezdte megmagyarázni. Mint kiderült, ő is próbálta korábban a kicsi wobblereket, de azt nem ette igazán a sügér. Ekkor aztán átváltott pici plasztikra, és beindult a gépezet, sorozatos volt ettől kezdve a kapása.
Bennem is hamar átfutott a gondolat, hogy a kis Tiny-t apró gumihalra cserélem, de próbaképpen dobtam még párat. A könnyű csalival nem volt igazán egyszerű pontos dobást kivitelezni, noha ebben közrejátszhatott a hidegtől gémberedett kezeim lassúsága is. Az egyik lendítéssel azonban sikerült a partközeli részt becéloznom, s azzal párhuzamosan tudtam változatos vezetési sebességgel, meg-megállítva vontatni a wobblert. Félúton járhatott, nagyon közel a parthoz, amikor elkapta a lesben álló ragadozó. A hideg víz ellenére elevenen, szűnni nem akaró startolásokkal próbált szabadulni ragadós ebédjétől egy kisebb csuka. Nemhogy a wobbler, a fölé kötött vékony wolframelőke is alig látszott ki a szájából, olyan mélyre nyelte a Tiny-t.

Ezt aztán torokra vette a mohó csuka. Szerencséjére a Tiny apró és rendkívül vékonyhúsú horgai minimális károsodást okoznak a legkényesebb területen is

A gyors műtéti beavatkozás után csalit cseréltem, 6 centis Mann’s gumihal került a kapocsba. Láttam, hogy Béla már a második, vagy harmadik sügért emeli ki, amíg én a csuka orvosi ellátásával és fényképezésével bíbelődtem. No itt volt az ideje, hogy behozzam a lemaradásomat…
Az apró, gyöngyház testű plasztikcsali a 4 grammos E.T. Wizard jigfejjel összeillő párost alkotott. Lábam előtt a tiszta vízben mozgatva kívánatosan libegtette apró korong alakú farkát a Mann’s.
- No gyerünk a sügérek közé, - küldtem útjára a műcsalit, a ki szót fogadva pontosan a túlsó part előtti gyér nádszálak elé hullott be. Nagyon lassú botspicc emeléssel indítottam el, gyorsabban nem is kellett, hiszen a víz sodrása, áramlása így is tökéletes ütemben mozgatta a plasztiktestet. Rövidke víz alatt töltött ideje alatt máris felkeltette valakinek a figyelmét, mert erőszakos ütéseket közvetített a vékony fonott zsinór. A bevágás azonban nem akasztott halat, de kitekerés után centiméterre az előző helyre ejtettem be a Mann’s-t. A rövid és könnyű bottal finoman, csuklóból emelgetve játszottam az iménti kapás helyszínén a csalival, amikor erőszakosan vágott neki oda a rabló. A kapás után azonnal éreztem a hal mozgását zsinórom végén, az éhes kis jószág könnyűszerrel kapta be az egész műcsalit.

A harcias kis sügéreknek nemcsak a kapásuk,
de a horgon való védekezésük is nagyon intenzív

Örömmel nyugtáztam a sügér fogását, s innentől kezdve, nehéz dolgunk már nem volt. Béla barátom is elégedetten intett a mellettem lévő beállóból, tudtuk, hogy jó a recept, és nagyon sok a hal előttünk.
A következő sügéreket társam mutatta meg a fényképezőgépnek, amelyek gyors egymást követő dobásban akadtak a horogra.

A kis csíkosak elképesztő
mohósággal vetették rá magukat a csalira…

…úgy eltüntették nagy szájukban a
6 centis Mann’s-t, mintha ott se lett volna

Előfordult, hogy egészen a felszínig követték a finom babahalnak vélt falatot a sügérek, de rávágni csak a nagyobbak voltak hajlandók, amit mi azért egyáltalán nem is bántunk.
Ezen a napon rendre a legtöbb kapást a gyöngyház színű 6 centis Mann’s gumihal hozta, mintha varázsolni tudna az amerikai csoda, úgy vonzotta megigézve a tüskés rablókat.
A hideg ellenére önfeledt örömpecával ajándékoztak meg ezen a november végi napon a sügérek, a mínuszok miatt persze hogy fáztunk, de nem foglalkoztunk vele.
A könnyű, rövid nyelű jigelő bot kiváltképpen alkalmasnak bizonyult ehhez a horgászathoz, egyszerűen és nagyon hatásosan lehetett felkínálni vele az apró plasztikokat.

A sügérek között akadtak halványak, fakóbb árnyalatúak,…

…de voltak igazán színes egyedek is

Ha nem is éreztük közvetlenül a csípős levegő hidegét, azért a vízparton töltött pár órácska elteltével látszottak zsinórjainkon a tél jelei. A kis Zauber jeges zsinórral is olyan csendesen, pisszenéstelenül futott, mintha szándékosan maradt volna csöndben, nehogy kizökkentse mámorából a halfogásba belefeledkezett horgászt.

Jeges, lefagyott zsinór. Ilyenkor már bőven indokolt lett volna a monofillal töltött dobra lecserélni. Ha a horgász észrevette volna…

A nap utolsó csukája

Miközben pakoltam, Béla is az utolsó halát fogta meg éppen. Egy gajai standard classic csuka lett kíváncsi a sügéreknek szánt gumihalra. A nap két megfogott csukája elgondolkodtatott minket azon, hogy legközelebb milyen módszerrel és csalikkal lehetnénk vajon eredményesek csukára, hogyan lehetne őket lépre csalni a sügérek között. Mert, hogy ott vannak az biztos arról egyértelmű jelek árulkodtak.
A választ pár nappal később kaptam meg, tényleg ott voltak, s nem is az apraja. De ez majd a következő történet lesz.

MANNS SHAD

950 Ft

Részletek
Egyedi, trendi és fogós? Megérkezett a Salmo FWS és LBS!
Megjelent: 2024. március 06. | Forrás: Őze Dániel

2023 év közepén összeültünk Lukácsi Bélával és több beszélgetés és eszmecsere után, vallatva a műcsalis dobozainkat, megkerestük azt a rést és hiányt, ami hiányzott még az arzenálunkból és persze a kínálatunkból. Ezen ötletelések hamar grafikai munkába torkollottak, és a mai trendeknek és tapasztalatainknak hála, megszületett egy teljesen egyedi Salmo szín-páros, az FWS és LBS! Megannyi gyártó és megannyi műcsali elérhető manapság,...

Pergető előkék, máshogyan!
Megjelent: 2024. február 19. | Forrás: Lukácsi Béla

Ha azt mondom hogy pergető előke, akkor nagyon sokan gondolnak a különböző harapásálló előkékre, amelyek, elsősorban a csukafogak elleni védelmet szolgálják. Vannak azonban olyan előkék melyek, egy komplett rendszert alkotnak, vagyis, speciális helyzeteket oldhatunk meg velük. Egy hasonló előkéről már volt szó korábban, mégpedig a Tokyo Rigről, ez azóta óriási népszerűséget szerzett. Van ezenkívül több olyan előke is amely...

Tokyo Rig, a tök jó rig!
Megjelent: 2023. december 20. | Forrás: Lukácsi Béla

Iszapfelhő felett! A ragadozó halaink viselkedését szinte lehetetlen kiismerni. Vannak alap szituációk, mikor valamely helyen szinte biztos, hogy számíthatunk megjelenésükre. Ilyenek az ajkadók környéke, a kövezések vagy egyéb tereptárgyak, de beszélhetünk egyszerű homokredőről is. Aztán van amikor számunkra érthetetlen módon olyan helyen jelennek meg amelyre ritkán számítunk, például az iszapon.   Eleve az iszap réteg taszítja a...

Szeretnél több süllőt fogni? Megérkeztek a Seaguar Fluorocarbon zsinórok, egyenesen Japánból!
Megjelent: 2023. december 16. | Forrás: Őze Dániel

1971-ben a Seaguar feltalálta és létrehozta a szabadalmaztatott fluorkarbon zsinórokat, kifejezetten horgászzsinórok számára készült fluor gyantával. Ezek a Seaguar által gyártott és csak a Seaguar sorozatban használt exkluzív gyanták, valamint a Seaguar kizárólagos ellenőrzése a gyártási folyamat elejétől a végéig, biztosítják a legmagasabb fokú teljesítményt a vizen. Minden Seaguar termék egyedi formulával rendelkezik, és a kívánt zsinórjellemzőknek...

スピニングフィッシング - Megérkeztek a Ryobi pergető botok!
Megjelent: 2023. december 06. | Forrás: Őze Dániel

Hosszas várakozás és tesztelés után, végre a szezonra megérkeztek a sokak által keresett és várt Ryobi pergető horgászbotok! A szortiment első hírnökei a finomabb pergetést favorizáló horgászoknak nyújtanak kiváló minőségű alternatívákat kedvenc hobbijukhoz. Ezen új bot-sorból, először a Micro Power tagot vettem górcső alá, ami a puhább szájú halak, mint jász és domolykó pergetéséhez nyújt megoldást. Egy jó pergető botra érdemes várni,...

Harcsák a pockok nyomában.
Megjelent: 2023. november 01. | Forrás: Lukácsi Béla

Pockokat üldözve, avagy ne csak nézz láss is!   Van egy rággyálónk a mezei pocok "Microtus Arvalis" amely időnként nekünk horgászoknak és a harcsáknak igazi népünnepélyt hoz. Ez a speciális dolog sokak számára ismert de vannak akinek még mindig ismeretlen a téma. Azonban akik ismerik a jelenséget, annak kihasználásáról sem tudnak mindent.     Elsőként ismerkedjünk meg ezzel a kis rágcsálóval, sokan tévesen - sokáig Én is -...