Süllők és csukák között
Megjelent: 2012. május 30. | Forrás: Halmos Mihály

Az új, ismeretlen vizeken való horgászat lehetősége mindig különös érzésekkel tudja inspirálni az embert. A kalandvágy, a felfedezés iránti szenvedély egészen meg tudja szédíteni a gondolatainkat, végtelen fantáziánknak köszönhetően szinte azonnal magunk előtt látjuk a halakkal teli álmaink folyóját, vagy tavát.
Pár hete Béla cimborám invitált egy számunkra ismeretlen víz felfedezésére. Ismerősétől már sok jót hallott a Mezőföld szívében elterülő tóról, s az információk hallatán a látogatás szép ragadozó halak fogásával kecsegtetett. A baráti hívásra hezitálás nélkül mondtam igent, és azon a szerdai napon, munka után már robogott is velünk az autó dél felé, a hatvanhármason. Lelki szemeim előtt már láttam, ahogyan a tavaszi, üde zöld nádas parton állva fárasztom a szebbnél szebb, plasztikcsalijaimra éhes rablóhalakat. Nem sokkal később kiderült - csupán néhány óra elteltével - hogy az általam elképzelt idilli gondolatok nem is állnak olyan távol a valóságtól.

A Mezőföld lankái között elhelyezkedő néhányhektáros tó
szép környezete miatt is felüdülést kínál a hétköznapi
munkában megterhelt, túlfeszített idegszálaknak, hát még ha megtapasztaljuk, hogy milyen kincseket is rejt valójában

A főútról nyíló bekötőúton elszenvedett néhány percnyi zötykölődést azonnal kárpótolta és feledtette a csodaszép, nyugalmat és csendet árasztó vízpart. Szinte felfoghatatlan volt az a tény, hogy a százhúszezer lakost számláló Székesfehérvár minden forgalmától és zajától csupán néhány percnyire fekvő területen vagyunk.
A korábbi információkra hagyatkozva mindketten könnyű pergetőbotokat szereltünk, fonott zsinór végén felkínált változatos plasztikcsalikkal szerettük volna horogra csalni a süllőket és a csukákat.
Bélához hasonlóan én is a rövid pergetőbot mellett tettem le a voksomat, a mindössze 147 grammot nyomó, kettőnegyvenes 10-30 gramm dobósúlyú E.T. Spin Blade került elő bársony tokjából. A bevetésre új szerzeményemet, a Ryobi divatos ruhába öltöztetett 4000-es méretű Zauberjét, a CF-et hoztam magammal. Arany színben pompázó fém dobjára az E.T. Power Braid Teflon sötétszürke fonott pergetőzsinórját csévéltem még előző este. A Zauber CF bevallom nem a megjelenésével fogott meg igazán (ott a 10 pont az Arcticáé), hanem azzal a futásbeli minőségével, amitől egyszerűen tátva maradt a szám. Több ismerősömtől, kollégámtól hallottam már, de most jómagam is megtapasztalhattam, hogy a Zauber CF egy leheletnyivel az elődjénél is szebben, légiesebben pörög. Azért valljuk be, ez azért nem semmi mutatvány.

A 4000-es Zauber CF nagyméretű dobja 8,3 kilogrammos szakítószilárdságú Power Braid fonottal lett feltöltve. Tökéletes
a kontaktus a kezünk és a csalink között! Mellesleg az orsónk csigás dobemelésének köszönhetően tökéletes a zsinórfeltöltés,
ami a távoli és pontos dobások biztosítékának tekinthető

Mindketten szinte a teljes műcsali arzenálunkat magunkkal hoztuk, de az első próbadobások tapasztalatára és néhány helyi horgász tanácsára a plasztikcsalik használata mellett döntöttünk. A sekély vízben a közepes méretű 7-8-9 centiméteres, lágy farokrésszel rendelkező twistereket és gumihalakat jól lehetett vezetni a rövid és érzékeny bottal. Megfigyeltük, hogy a meder a partszegélytől kezdődően egyenletes, töréseket és akadókat sem találtunk sehol. A csendet a sokadik dobás és csaliváltás után Béla akasztása törte meg, kis botja szép ívben hajladozott a menekülni próbáló termetes csuka alatt.
A fárasztás közben megbeszéltük a lényeget, s egyre jobban afelé tendálódtunk, hogy a siker és eredményesség érdekében csak egy dolgot fogunk tenni: egy-két méter szélességben kell vallatnunk a sűrű nádassal szőtt partszegélyt.

Béla cimbora kettőfelesre taksált csukája
adta meg az alaphangulatot és a kezdő lökést

Ezt követően csalit sem nagyon cseréltünk, ha igen, akkor is kitartottunk a zöld és annak árnyalatai mellett. A part előtti részt vallatva tudtunk csak kapást kicsikarni, beljebb, a nyílt víz irányába húzott plaszik érintetlen maradt. Belefeledkezve a pergetés örömébe, a beállások vallatása során egymást váltva egy idő után már nem kereszteződtek útjaink, de a halk locsogásból ítélve és a távoli összenézésekből értesültem társam fogásairól.
Az extra lágy testű E.T. Wizard gumihalat csábítóan mozgatva, változatos technikával vezetve próbáltam kapásra ingerelni a ragadozókat. Első süllőm a lábam előtt kapott a talajról elemelt zöld színű plasztikra, a rövid zsinóron kis ívben megiramodva, hamar mutatta fáradtságát, így könnyűszerrel penderítettem a partra.

A pár centivel méret fölötti süllőcskének nem
okozott problémát, hogy behörpölje a csalit

Fortuna kegyeiből már hosszú ideje minden új pergető eszközömet süllővel avatom föl, legyen szó botról, vagy akár orsóról

A kis süllő látszólag örült a gyorsan bekövetkező amnesztiának, helyváltoztatás nélkül, egy hosszabbra sikerült part mellett csobbanó dobást követően az első emelésekre „döcögtetős" kapást közvetített a tízes fonott. Ilyet általában süllő szokott csinálni amikor a támolygó kanalat támadja, de most, meglepetésre a gumit sorozta meg ily módon. Az aktus végkifejletére azért megakadt a bevágásban, s fejrázásai nyomán tudtam kivel van dolgom, mielőtt még magamhoz tereltem és megláthattam volna. Lassú pumpáló mozdulatokkal húztam egyre közelebb, mire végül megtört az opálos víztükör előttem a jó másfeles süllő hullámaitól. A plasztikba bújtatott jig nem látszott ki a szájából, hasa alá nyúlva emeltem ki a feltűnően fekete rablóhalat.

Az exponálásig eltelt idő alatt halványodott
valamennyire süllőm feketesége, de lehet,
hogy húsz évvel ezelőtt „leóriásgébeztem" volna

Az ilyen nyélhosszúságú egyed már megmutatja
– ha halványan is – hogy a süllőknek is van erejük

A hal visszaengedését követően a hely nem adott több kapást, így társam felé, a tó északi vége felé vettem az irányt. Egy kimosott partszegély mellett véltem felfedezni ígéretes helyet, igaz, hogy nád nem volt a környékén, de a meredek szakadás halat sejtetett. Röviden, szinte a parttól pár tíz centire hullott a nyerő csali. Feneket érést követően egy határozott hajtókarfordítással libbentettem fel a csalit, majd visszahullása után a folyamatot addig ismételtem, ameddig végre kapást éreztem, pont a szakadás előtt rontott a csalira valaki. A gyors ütést követően nem történt esemény, hiába taktikáztam, az újabb várt roham elmaradt.
Ismételten az előző helyre lendítettem a gumihalat, és most is az ominózus helyen kaptam meg a koppintást. Hiába számítottam rá, mégis a másodperc tört része alatt öntötte el az agyamat az adrenalin, és már lendült is kezemben a bevágás erejétől a pergetőbot. A rövid zsinóron megakasztott, vadul védekező jószág után kellett engedni egy kis zsinórt, lazábbra állítottam hát az orsóm fékjét. A csukákhoz hűen ő is az első kirohanások után nyugodott csak meg, és ereje nagy részét fölemésztvén hagyta, hogy a lábamhoz siklassam. A fényképezés után a puha fűben már olyan nyugodtan feküdt, mint ahogyan a kiskutya szokott a gazdája ölében.

Az aránytalanul hosszú és sovány
csuka is mohón eltüntette a plasztikcsalit

Mire végeztem a fényképezés és visszaengedés kötelező műveletsorával, Béla sziluettje is feltűnt a távolból. Már az utolsó dobásokban rejtőzködő kapás bevillanását vártam, amire társam mellém ért. Jókedvűen vettük számba a rövid délutáni pergetés eredményét, tapasztalatait, halait. Természetesen ő fogott több halat - előbb jött rá a megoldás kulcsára - jó pár darab csukájával megérdemelten lett aznap a mini házi bajnokság első helyezettje. Noha Béla viccesen megjegyezte, hogy döntetlen lett, mert a süllők kettőt értek.
Estére a szürke, idegszaggató hétköznapból egy derűs, élményekben gazdag, búfelejtő szerda lett. A varázslatos vízi világ jóvoltából néhány órára megszűnt a világ zaja körülöttünk. Az autóban hazafelé pedig azon gondolkodtam, hogy vágyaink, reményeink elérése, a szeletnyi csoda, sokszor sokkal közelebb van hozzánk, mint azt gondolnánk…

ENERGOTEAM EUROJIG TWISTERFEJ

260 Ft-tól

Részletek
Egyedi, trendi és fogós? Megérkezett a Salmo FWS és LBS!
Megjelent: 2024. március 06. | Forrás: Őze Dániel

2023 év közepén összeültünk Lukácsi Bélával és több beszélgetés és eszmecsere után, vallatva a műcsalis dobozainkat, megkerestük azt a rést és hiányt, ami hiányzott még az arzenálunkból és persze a kínálatunkból. Ezen ötletelések hamar grafikai munkába torkollottak, és a mai trendeknek és tapasztalatainknak hála, megszületett egy teljesen egyedi Salmo szín-páros, az FWS és LBS! Megannyi gyártó és megannyi műcsali elérhető manapság,...

Pergető előkék, máshogyan!
Megjelent: 2024. február 19. | Forrás: Lukácsi Béla

Ha azt mondom hogy pergető előke, akkor nagyon sokan gondolnak a különböző harapásálló előkékre, amelyek, elsősorban a csukafogak elleni védelmet szolgálják. Vannak azonban olyan előkék melyek, egy komplett rendszert alkotnak, vagyis, speciális helyzeteket oldhatunk meg velük. Egy hasonló előkéről már volt szó korábban, mégpedig a Tokyo Rigről, ez azóta óriási népszerűséget szerzett. Van ezenkívül több olyan előke is amely...

Tokyo Rig, a tök jó rig!
Megjelent: 2023. december 20. | Forrás: Lukácsi Béla

Iszapfelhő felett! A ragadozó halaink viselkedését szinte lehetetlen kiismerni. Vannak alap szituációk, mikor valamely helyen szinte biztos, hogy számíthatunk megjelenésükre. Ilyenek az ajkadók környéke, a kövezések vagy egyéb tereptárgyak, de beszélhetünk egyszerű homokredőről is. Aztán van amikor számunkra érthetetlen módon olyan helyen jelennek meg amelyre ritkán számítunk, például az iszapon.   Eleve az iszap réteg taszítja a...

Szeretnél több süllőt fogni? Megérkeztek a Seaguar Fluorocarbon zsinórok, egyenesen Japánból!
Megjelent: 2023. december 16. | Forrás: Őze Dániel

1971-ben a Seaguar feltalálta és létrehozta a szabadalmaztatott fluorkarbon zsinórokat, kifejezetten horgászzsinórok számára készült fluor gyantával. Ezek a Seaguar által gyártott és csak a Seaguar sorozatban használt exkluzív gyanták, valamint a Seaguar kizárólagos ellenőrzése a gyártási folyamat elejétől a végéig, biztosítják a legmagasabb fokú teljesítményt a vizen. Minden Seaguar termék egyedi formulával rendelkezik, és a kívánt zsinórjellemzőknek...

スピニングフィッシング - Megérkeztek a Ryobi pergető botok!
Megjelent: 2023. december 06. | Forrás: Őze Dániel

Hosszas várakozás és tesztelés után, végre a szezonra megérkeztek a sokak által keresett és várt Ryobi pergető horgászbotok! A szortiment első hírnökei a finomabb pergetést favorizáló horgászoknak nyújtanak kiváló minőségű alternatívákat kedvenc hobbijukhoz. Ezen új bot-sorból, először a Micro Power tagot vettem górcső alá, ami a puhább szájú halak, mint jász és domolykó pergetéséhez nyújt megoldást. Egy jó pergető botra érdemes várni,...

Harcsák a pockok nyomában.
Megjelent: 2023. november 01. | Forrás: Lukácsi Béla

Pockokat üldözve, avagy ne csak nézz láss is!   Van egy rággyálónk a mezei pocok "Microtus Arvalis" amely időnként nekünk horgászoknak és a harcsáknak igazi népünnepélyt hoz. Ez a speciális dolog sokak számára ismert de vannak akinek még mindig ismeretlen a téma. Azonban akik ismerik a jelenséget, annak kihasználásáról sem tudnak mindent.     Elsőként ismerkedjünk meg ezzel a kis rágcsálóval, sokan tévesen - sokáig Én is -...