Tiszai jászok
Megjelent: 2011. október 03. | Forrás: EnergoTeam

Nyár közepén a Dunán próbálkoztunk wobblerekkel jászra parti horgászat során. Ezúttal kissé szabadabban, csónakos betyárként vetettük magunkat - még ha képletesen is -, a jászok után, s az ország másik szegletében, az élő Tiszán.

Itt is sokféleképpen megfoghatjuk a jászt, az esőgilisztától és a kukoricától kezdve a műcsalikig. Természetesen mi az utóbbiak egyikével próbálkoztunk, nevezetesen különféle plasztikokkal. A kis twisterek és gumihalak ugyanolyan jó csalik, mint a wobblerek, csak tudnunk kell, mikor és hol kínáljuk fel a jászoknak.

Apró Eagle Claw twisterfejek
és kis Mann's gumik

Kiváló zöldes
árnyalatú plasztikok

A legfontosabb átlátni, hogyan is zajlik le nagyjából egy nyárvégi, ősz eleji napja a jászkeszegnek ebben a régióban. Ha legalább van halovány sejtésünk, a nap melyik szakában hol lehetnek, az már fél siker. A jász ritkán jár egyedül, inkább kisebb csapatokba verődve bandázik, így ahol egybe belebotlunk, nagy valószínűséggel többet is foghatunk.

A fehér nekünk a mélyebb vizekben jött be

Mann's Hard Nose twisterek nagyon praktikusak

A módszer, amivel most próbálkoztunk a kényelmesek közül való. A jász ugyanis kora hajnalban, késő este, és az éjszaka nagy részében inkább vízközt, vagy a víz felső rétegeiben keresi a táplálékát. A kiskörei duzzasztómű alatt, az ún. alvízen hosszú kilométereken keresztül, ha megfelelő a vízállás, szinte lehetetlen jász nélkül maradni, ha éjszakai pergetésre indul az ember. Ott vannak minden kis partvédő kövezésnél, az összes mini sarkantyú mögött, és éhesen vetik rá magukat a műcsalikra. Egy jó este akár 8-10 db-ot is foghatunk, nem is az aprajából. Jobbára 1-2 kg közötti példányok jellemzőek. Ehhez viszont tényleg jó vízállás kell, csónak, és sok szabadidő, mindezt kivárni. Ezzel szemben nap közben visszavonul a jász kedvenc kövezéseire, és inkább az aljzaton aktív. Számunkra ez az állapot teljesen megfelelő volt, legalább nem kellett különösebben korán kelni.

A kis "Motor Oil" színű Mann's
gumi főleg erős napsütésben büntetett

A megfelelő méretű
twisterfej kiválasztása alapvető

Ez a horgászat remekül működik a Tisza-tó régióban az élő folyón, a kanyarok külső kövezett ívein. A jász azon halak közé tartozik, mely ritkán okoz meglepetést, viszonylag jól kiszámítható hol találjuk meg. Ahol viszonylag kevés kő van, azokon a helyeken a kövezések szinte 100%-os biztonsággal tartják meg a jászokat - annyira szeretik. Egyébként aki nincs hadilábon a korán keléssel, az igazi haqjnal hasadtára kilátogathat az említett köves szakaszokra és saját szemével nézheti meg az ébredező jászok jellegzetes rablásait a felszínen. Ez nem csak látványnak szép, de legalább biztosak lehetünk benne, hogy a kiválasztott helyen valóban ott tartózkodik a csapat, és nem üresben fogjuk húzni a gumikat.

Fogóval el lehet távolítani a száron lévő ólmot

Íme egy "előtte-utána" fotó

A módszerek sorra vételekor bizony meg kell emlékezni a drop shotról, még ha nem is ez a témája a jelenlegi cikknek. A jász a hazai drop shotos horgászat egyik leghálásabb hala lehet akár a Dunán, akár a Tiszán próbáljuk. Az alkalmazott csalik részben hasonlatosak lehetnek azokhoz, amiket mi a klasszikus twisterfejes jighorgászatunk alkalmával próbáltunk.

Így néz ki, ha a jighorog és a műcsali mérete összhangban van

Ha drop shot, akkor egy speciális bot kell, az a legfontosabb. És ha fonott a főzsinór, akkor is kössünk fluorocarbon előkét. Ha hagyományos jigelés mellett döntünk, akkor is jó szolgálatot tehet a fluorocarbon előke. Ha telibe monofillel horgászunk, akkor elhagyható. Könnyű jiges bot kell, a rövidebb fajtából. Elég egy jó 0,25-ös monofil. Mi is ezt választottuk.

Egy igen szép tiszai jász

A műcsalik méretét úgy kell megválasztani, hogy ne feledjük, a jász szája nem túl nagy, így a feltétlenül a kisebbek közül válogassunk. Nagyon jók a mini twisterek, az apró gumihalak. Figyeljük oda arra, hogy megfelelően kicsi jigfejeket vigyünk magunkkal, melyek optimálisan képesek fogadni a kis plasztikokat. Mit sem érünk vele, ha maga a műcsali kicsi, de a jigfej túl nagy hozzá. S itt együtt értem az ólomfej méretét és a horog nagyságát. Mindkettőnek összhangban kell lenni a gumival.

Másfeles jaszkó szákolás után

Hogy konkrét példát is említsek, a Mann's kis twisterei közül a hófehérek a mély, 7-8 méteres mélységekben voltak a legfogósabbak. Sekélyebb partosokat inkább a zöldes árnyalatú, jobbára flitteres változatokkal horgásztunk meg sikeresen. A Mann's "Hard Nose" twisterek közül a piros-fehér és a citromsárga is kiváló. Ezek eleje, ami a horgot tartja keményebb anyagból van, mint a mozgásra sokkal érzékenyebb hátsó traktus, ahol a twister farka már igen lágy anyagból készül. Ez a kettősség egyszerre biztosít kiváló horogállóságot, és nagy frekvenciás mozgást használat közben.

Az E.T. Excalibur Spin bot ismét jó szolgálatot tett

S ha már apró twisterek, akkor meg kell említeni a jigfej megfelelő előkészítését is. Ha az ólom a gömbfej után a horog szárán is folytatódik, s ad absurdum még egy "szakálla" is van az ólomnak, mindenképpen érdemes egy kis átalakítást eszközölni. Ezek a vastag ólomszakaszok ugyanis már a plasztik felhúzásakor megsérthetik az igen apró műcsalikat. Ezért azt javaslom, hogy a képen látható módon a gömbfej után válasszuk le az ólom többi részét, és távolítsuk el a horgok száráról. Ne maradjon más, csak a gömbfej és a csupasz horogszár. Sok bosszúságot megspórolunk magunknak, különösen, ha extra lágy gumikkal szeretnénk horgászni. Ha a hal lehúzza a gumit, akár rá is ragaszthatjuk az ólomfejre, még egyszerűbb a kapások után megigazítani - és kész. A twisterek közül az 1-2 collos méret (2,5-5 cm) javasolt, s gumihalakból is a legkisebbek. Míg wobbler drillingjeire általában két-három támadás után ráragad a jaszkó, gyakran ha fej felől is, de szájon kívülről, addig a plasztikkal csak akkor fogjuk meg (az esetek jelentős részében), ha tényleg benyeli. Sok az olyan kapás, amire képtelenség időben bevágni, annyira gyors. Az is előfordul, hogy sorozza a műcsalit, mégsem tudjuk megakasztani.

Egy kiló körüli egyed néz farkasszemet a Banax orsóval

Az általunk választott kövezett kanyar külső ívén azért használunk mégis jiget wobbler helyett, mert a viszonylag nagy vízmélység miatt a wobblerek simán kidobva csak nagyon kevés ideig lennének a megfelelő mélységben, s viszonylag gyorsan jönnének át a legfogósabb régión. Addig a jigeléssel simán várhatunk akár több ütemet is, kellethetjük a legjobb részeken. Nem beszélve arról, hogy ha esetleg beszakadunk, nem mindegy, hogy 10 jighorgot hagyunk ott, vagy 10 wobblert.

Egy ragyogó tiszai tripla

Tanulságként fontos még megjegyezni, hogy ezzel a módszerrel kapások zöme 9-10 óra körül érkezett. Meggyőződésünk szerint ennek a legfőbb oka az, hogy a hajnali áhitatban a bokrok alatt a felszínen űznek a jászok, és idő kell nekik míg visszaállnak az aljzat közelébe.

A visszaengedés ezúttal sem maradt el

Szerencsések voltunk, mert szép halakat fogtunk, sok élménnyel gazdagodtunk. A jászok visszanyerték szabadságukat, így jogosan reméljük, hogy jövőre még nagyobb súllyal találkozhatunk velük újra!

ENERGOTEAM EUROJIG TWISTERFEJ

260 Ft-tól

Részletek

MANNS TWISTER

950 Ft

Egyedi, trendi és fogós? Megérkezett a Salmo FWS és LBS!
Megjelent: 2024. március 06. | Forrás: Őze Dániel

2023 év közepén összeültünk Lukácsi Bélával és több beszélgetés és eszmecsere után, vallatva a műcsalis dobozainkat, megkerestük azt a rést és hiányt, ami hiányzott még az arzenálunkból és persze a kínálatunkból. Ezen ötletelések hamar grafikai munkába torkollottak, és a mai trendeknek és tapasztalatainknak hála, megszületett egy teljesen egyedi Salmo szín-páros, az FWS és LBS! Megannyi gyártó és megannyi műcsali elérhető manapság,...

Pergető előkék, máshogyan!
Megjelent: 2024. február 19. | Forrás: Lukácsi Béla

Ha azt mondom hogy pergető előke, akkor nagyon sokan gondolnak a különböző harapásálló előkékre, amelyek, elsősorban a csukafogak elleni védelmet szolgálják. Vannak azonban olyan előkék melyek, egy komplett rendszert alkotnak, vagyis, speciális helyzeteket oldhatunk meg velük. Egy hasonló előkéről már volt szó korábban, mégpedig a Tokyo Rigről, ez azóta óriási népszerűséget szerzett. Van ezenkívül több olyan előke is amely...

Tokyo Rig, a tök jó rig!
Megjelent: 2023. december 20. | Forrás: Lukácsi Béla

Iszapfelhő felett! A ragadozó halaink viselkedését szinte lehetetlen kiismerni. Vannak alap szituációk, mikor valamely helyen szinte biztos, hogy számíthatunk megjelenésükre. Ilyenek az ajkadók környéke, a kövezések vagy egyéb tereptárgyak, de beszélhetünk egyszerű homokredőről is. Aztán van amikor számunkra érthetetlen módon olyan helyen jelennek meg amelyre ritkán számítunk, például az iszapon.   Eleve az iszap réteg taszítja a...

Szeretnél több süllőt fogni? Megérkeztek a Seaguar Fluorocarbon zsinórok, egyenesen Japánból!
Megjelent: 2023. december 16. | Forrás: Őze Dániel

1971-ben a Seaguar feltalálta és létrehozta a szabadalmaztatott fluorkarbon zsinórokat, kifejezetten horgászzsinórok számára készült fluor gyantával. Ezek a Seaguar által gyártott és csak a Seaguar sorozatban használt exkluzív gyanták, valamint a Seaguar kizárólagos ellenőrzése a gyártási folyamat elejétől a végéig, biztosítják a legmagasabb fokú teljesítményt a vizen. Minden Seaguar termék egyedi formulával rendelkezik, és a kívánt zsinórjellemzőknek...

スピニングフィッシング - Megérkeztek a Ryobi pergető botok!
Megjelent: 2023. december 06. | Forrás: Őze Dániel

Hosszas várakozás és tesztelés után, végre a szezonra megérkeztek a sokak által keresett és várt Ryobi pergető horgászbotok! A szortiment első hírnökei a finomabb pergetést favorizáló horgászoknak nyújtanak kiváló minőségű alternatívákat kedvenc hobbijukhoz. Ezen új bot-sorból, először a Micro Power tagot vettem górcső alá, ami a puhább szájú halak, mint jász és domolykó pergetéséhez nyújt megoldást. Egy jó pergető botra érdemes várni,...

Harcsák a pockok nyomában.
Megjelent: 2023. november 01. | Forrás: Lukácsi Béla

Pockokat üldözve, avagy ne csak nézz láss is!   Van egy rággyálónk a mezei pocok "Microtus Arvalis" amely időnként nekünk horgászoknak és a harcsáknak igazi népünnepélyt hoz. Ez a speciális dolog sokak számára ismert de vannak akinek még mindig ismeretlen a téma. Azonban akik ismerik a jelenséget, annak kihasználásáról sem tudnak mindent.     Elsőként ismerkedjünk meg ezzel a kis rágcsálóval, sokan tévesen - sokáig Én is -...